Anckargripsgatan 3 i Malmö

Den siste entusiasten

Företaget Nothing har släppt sin första mobil Phone(1). Det är en utmärkt mobil, inga extrema prestanda men i mörkret hade det varit svårt känna skillnad mellan en Phone(1) från en iPhone 13 Pro Max. Det vill säga om det inte ringer. Baksidan på Phone(1) är täckt av olika ”glyfer” som blinkar beroende på laddning, meddelande, samtal eller annan information.

Nothing startades av Carl Pei, en av grundarna till OnePlus som lanserades på liknande sätt med hyfsad mobil till bra pris och stora ambitioner. Men för att OnePlus skulle kunna växa krävdes marginaler till återförsäljare, service och support och global marknadsföring. Entusiasterna räckte inte längre som kunder, priset för en OnePlus nästan fyrdubblades och hamnade därmed i samma prisläge som de stora märkena. Och, tyvärr, då kan kunden lika gärna välja en toppmodell från Samsung eller Apple.

Så Carl Pei hoppade av och startade Nothing. Den första mobilen släpptes på samma sätt som OnePlus, med speciella invites, ett kösystem och förhoppning om att bygga hype och få entusiaster köpa direkt av företaget.

Nothing går ut starkt och har lovat släppa fem produkter under 2022 som ska ligga till grund för ett helt nytt ekosystem. Räknar vi bort Phone(1) och hörlurarna Ear(1) lovar man alltså tre produkter till. Och man ser Apple som sin största konkurrent.

Nothing har även förvärvat Essential, Andy Rubins liknande projekt från 2017. Essential skulle på samma sätt vara en bra men billig Android, dessutom från ett företag som styrdes av den person som anses ha skapat Android. Det gick åt skogen och analytiker menar att Essential bara lyckades sälja 88.000 mobiler (ungefär vad Apple säljer på tre timmar).

Mobilmarknaden idag ägs av Apple och Samsung, båda extremt skickliga på att få produkter tillverkade i rätt takt och levererade vid rätt tillfälle. Samsung, inklusive sina budgetmobiler, får iväg 300 miljoner mobiler och Apple 200 miljoner mobiler om året. Och 100% av vinsterna tas hem av Samsung och Apple.

Men Phone(1) är en bra mobil. Måhända lite buggig men det rättas nog till snabbt. Det finns delar som saknas, exemplevis riktigt vattenskydd och den transparenta glasbaksidan ger oro. Och den är nästan lika stor som en iPhone Max.

Phone(1) är en ”entusiastmobil”, ett märke som bärs fram av entusiaster och som ofta säljs direkt. Entusiastmobiler kan definitivt ha en framtid om företaget är medvetna om det och håller kostnader nere. Exempel är ASUS gamilngmobiler, Google Pixel, Microsoft Surface Duo och många, många brandade uddamobiler och ”limited editions” från Asien. Även Samsungs vikbara mobiler skulle kunna räknas till entusiastskaran.

Men klivet därifrån till att utmana Samsung och Apple är stort och att dessutom bygga ett ledande mobilt ekosystem är något som Microsoft knappt vågar fundera på i sitt styrelserum.

Hoppas verkligen Nothing(1) klarar sig, Android-mobilerna är nu lika tråkiga som iPhone alltid beskyllts för och det krävs snart förstoringsglas för att se skillnader mot nya modeller. Eftersom kvaliteten ökar, håller mobilerna längre, kunderna blir ovilligare uppgradera, entusiasmen för en entusiastmobil avtar, och till slut blir det just en Samsung eller Apple och det mobila livet blir därmed lite tråkigare.


Phone(1) är en utmärkt utvecklarmobil och finns därför nu på Malmö Yrkeshögskola för att de studerande ska kunna låna och använda i projekt och demonstrationer.

Vill du lära dig utveckla appar och mobila lösningar för både Android och iOS, sök nu till höstens Programmerare iPhone och Android där du får lära dig utveckla i de riktiga språken Kotlin från Jetbrains/Google och Swift från Apple. 

Utbildningen är godkänd, kostnadsfri och ger rätt till studiemedel enligt CSNs villkor.

Läs mer på https://my.se/PIAxi

– – –

Enheter som Phone(1) och annan ledande teknik tillhandahålls av Malmö Yrkeshögskola för användning av våra studerande i utbildning, projekt och demonstrationer. Att låta våra studerande få möjlighet arbeta med senaste teknik kostar mer för skolan, men ger våra studerande en extra tyngd i sitt kunnande, vilket ökar deras värde i arbetslivet. Allt för att våra studerande ska kunna och inte bara veta®