R stands for Revenge

iPhone XR ska ses som Apples "Android" – mycket välutrustad, stor skärm och ett pris som faktiskt är i klass med andra androidflaggskepp. På samma sätt som vi kanske ska se Google Pixel 3 som Googles önskan att göra en "iPhone"...

Förra året släpptes den enklare modellen iPhone 8 innan den nya lyxmodellen iPhone X. På så sätt fick Apple två framgångar, dels en bra försäljning av iPhone 8 från alla som inte kunde vänta sig utan ville ha en ny mobil direkt, dels en förskjuten försäljning av iPhone X till det viktiga julkvartalet för alla analytiker och investerare att se hur Apples försäljning än en gång ökade.

Men detta år gör Apple precis tvärt om.

Nya iPhone XS och XS Max släpptes direkt i september, de släpptes på alla västeuropeiska marknader samtidigt och det verkar finnas gott om dem utan väntetid. Vad vi däremot fått vänta på är den nya modellen iPhone XR som släpptes först i slutet av oktober.

iPhone XR är ungefär samma mobil som iPhone XS men utan dubbla objektiv och med en vanlig skärm. Innanmätet är detsamma, snabbaste processorn som finns i en mobil idag, FaceID och alla sådana funktioner. Skärmen är fantastisk (även om någon tabelläsare retar sig på lägre upplösning), storleksmässigt någonstans mitt emellan iPhone XS och iPhone XS Max och går även den ända ut i kanterna på mobilen.

iPhone XR släpps i sex olika färger - vit, svart, blå, gul, korall (orange) och insamlingsröd. Kameran är samma som huvudkameran på iPhone XS och iPhone XS Max och klarar hela vägen upp till 4K i 60 bilder per sekund vilket i princip ingen Android-mobil klarar, inte ens nya Google Pixel 3 vad vi vet.

iPhone XR har trådlös laddning, är vattentät, har bäst batteritid av alla iPhones och verkar ha allt till ett pris som är 3.000-4.500 kronor lägre än prestigemodellerna iPhone XS och iPhone XS Max. Dessutom finns mellanstorleken 128 GB, vilket saknas på Apples andra modeller.

Men varför har Apple då vänt på lanseringen? Varför XS först och XR senare?

  1. Det är lätt att fnysa över andra modeller än den absoluta toppmodeller. Men vi underskattar marknaden för iPhone XR. Apple kan ha valt strategi för årets lanseringar eftersom man är ganska säker på att iPhone XR kommer sälja bra.
  2. iPhone XS och iPhone XS Max är "S"-modeller, alltså varannanårsmodeller enbart uppdaterade på insidan. Trots att förändringarna är stora, märks de inte lika mycket som designförändringar på utsidan och är därmed inte lika attraktiva som de modeller som släpps med nytt utseende.
  3. Företagen behöver en normal premiummobil. Precis som det är okej att välja en dyr tjänstebil, men inte den dyraste, så kommer iPhone XR troligtvis att lättare accepteras av många företag och operatörerna får en utmärkt standardmodell att peka på.
  4. Apple ändrade strategi när försäljningen av iPhone 6S och iPhone 7 sjönk. Nya modeller tar minst två år och då är vi framme ungefär nu.
  5. iPhone XR ska ses som Apples "Android" – mycket välutrustad, stor skärm och ett pris som faktiskt är i klass med andra androidflaggskepp. På samma sätt som vi kanske ska se Google Pixel 3 som Googles önskan att göra en "iPhone"...

Den som leder får se®

- - -

Enheter som Apple iPhone XR och Google Pixel 3 tillhandahålls av Malmö Yrkeshögskola my.se för användning av våra studerande i utbildning, projekt och demonstrationer. Att låta våra studerande få möjlighet arbeta med senaste teknik kostar mer, men ger våra studerande en extra tyngd i sitt kunnande, vilket ökar deras värde i arbetslivet.

Läs mer om våra utbildningar och skicka in din ansökan på http://my.se eller ring 0200-210 999 för mer information.

News date menu

News tag menu