OnePlus Pro 9 är en alldeles utmärkt mobil, men…
OnePlus är en entusiastmobil. De som vet, vet. Och köper. Men de är inte så många. Apple kränger fler iPhones under en helg än vad OnePlus får iväg på ett år, trots att OnePlus nu har fler modeller än Apple.
– Det här blir kanske vår sista OnePlus, konstaterar Claes Magnusson, rektor för Malmö Yrkeshögskola. Vi har haft och älskat de flesta, från första OnePlus för $299 vilket var rejäl valuta för pengarna, ungefär hälften av vad motsvarande iPhone eller Samsung Galaxy kostade på den tiden.
Wired konstaterade nyligen att OnePlus gått från att vara en ”flagship killer” till att bli en ”flagship maker”. Priserna måste höjas för att kunna rymma operatörernas och återförsäljarnas marginaler och återförsäljare är ett måste om OnePlus ska kunna växa.
Men för varje steg som OnePlus har tagit, har priserna ökat och en OnePlus 9 Pro kostar idag snäppet under 10.000 kronor – att jämföras med Samsung S21 eller iPhone 12 Pro för någon tusenlapp mer. Prisskillnaden är inte längre lika imponerande som förr.
OnePlus marknadsandel uppskattas av analytiker till 1.76% (de redovisar inga egna siffror), alltså lite mer än en av hundra sålda mobiler, inklusive lågprismärket Nord. Frågan är om de ens skulle klara av att tillverka större serier eftersom stora upplagor ställer helt andra krav på underleverantörer och logistik, vilket också påverkar affärsrisken och därmed också priset.
EN UTMÄRKT MOBIL
Förutom detta är OnePlus Pro 9 en alldeles utmärkt mobil. En fantastisk skärm med HDR10+ och variabel uppdatering från 1 till 120 Hz. En konstruktion som osar kvalitet och omtanke. Snapdragon 888 och 12 GB RAM innebär att OnePlus 9 Pro just nu är en av världens bästa Androider.
(Låt oss bortse från att mobilen under en systemuppdatering blir varmare än en billig PC-laptop. Låt oss vara ännu snällare och bortse från att den trådlösa laddaren blir så varm att den måste ha en inbyggd fläkt…).
Men detta är ”spec-bait”, alltså till för att locka de som gör sina jämförelser på prestanda i tabeller. Att OnePlus 9 Pro har dubbelt så mycket internminne som en iPhone 12 Pro, betyder inte att den är dubbelt så bra.
Och för de allra flesta ser och fungerar FaceBook, Snap och Insta på samma sätt som i en lågprismobil från Xiaomi, så varför betala typ tio gånger mer? ¯\_(ツ)_/¯
MARKNADEN STABILISERAS
Det allt högre priset på OnePlus är ett tecken på att mobilmarknaden stabiliseras och normaliseras. Många har skällt på Tim Cook för att han ”slutat innovera”, men Apples VD har snarare sett till att positionera iPhone långsiktigt.
Apple är det enda företaget idag som i västvärlden lyckas sälja större volymer av flaggskeppsmobiler. Apple har dessutom placerat sig bra i vad som kallas ”premium midrange”.
Inte ens Samsung är med i striden kring de dyra mobilerna. De avancerade samsungmobilerna står idag för en mindre del av Samsungs försäljning jämfört med ”premium midrange” som Samsungs egna FE- och A-serier. Same, same, fast billigare.
Inte ens i ”premium midrange” känns OnePlus idag som exceptionellt prisvärd. En OnePlus 9 utan ”pro” kostar 7.690 jämfört med 7.990 för en iPhone 12, 6.690 för en iPhone 11 eller 5.990 för en Samsung FE20 5G.
Då räcker det inte med att skriva HASSELBLAD sju gånger på förpackningen, mobilen och instruktionerna.
Lär dig själv bygga appar till OnePlus 9 Pro och alla andra mobiler på höstens Programmerare iPhone och Android https://my.se/PIA10 som startar den 6 september. Utbildningen är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan, kostnadsfri och ger rätt till studiemedel enligt CSNs regler. Läs mer och gör din ansökan direkt från https://my.se före den 1 maj.
Enheter som OnePlus 9 Pro och annan ledande teknik tillhandahålls av Malmö Yrkeshögskola och arbetslivet för användning av våra studerande i utbildning, projekt och demonstrationer.
Att låta våra studerande få möjlighet arbeta med senaste teknik kostar mer, men ger våra studerande en extra tyngd i sitt kunnande, vilket ökar deras värde i arbetslivet. Allt för att våra studerande ska kunna och inte bara veta®