
KOMMERSIELLA AI-AGENTER
PRELIMINÄR START HÖSTEN 2025 SAMT VÅREN 2026
14 VECKOR DISTANS • KOSTNADSFRI • STUDIESTÖD
HÖSTENS KURS STARTAR PRELIMINÄRT 2025-09-15 OCH AVSLUTAS 2025-12-21
LÄR DIG HUR AI ANVÄNDER INFORMATION PÅ RÄTT SÄTT!
traditionell SÖKMOTOROPTIMERING (SEO) kompletteras med Generative Engine Optimization (GEO) FÖR OLIKA AI-SYSTEM.
LÄR DIG säkerställa att företagets innehåll tolkas och prioriteras RÄTT av KOMMANDE AI-drivna assistenter. innehåll och metadata MÅSTE utformas RÄTT för att möta AI-modellernas krav.
ÄR NI INTE MED ÄR NI INTE MED.
Behovet av AI-kompetens ökar snabbt. Tre av fyra företag kommer under nästa år anställa många AI-specialister, prompt engineers och AI-strateger. Dessa ska utveckla, hantera och optimera AI-agenter – som används i allt från kundtjänst till interna processer.
För marknadsförare innebär detta en ny utmaning: Traditionell SEO kompletteras nu med Generative Engine Optimization (GEO), det vi kallar för SEO för AI. Nya smarta digitala strategier anpassas redan för att säkerställa att företagets innehåll tolkas – och prioriteras – av AI-drivna assistenter och AI-agenter. Detta kräver att innehåll och metadata utformas för att möta AI-modellernas krav, vilket i sin tur påverkar räckvidden i de digitala kanalerna.
Många offentliga organisationer och företag utvecklar egna AI-lösningar – exempelvis HR-assistenter och säljagenter – för att förbättra service och beslutsfattande. Dessa initiativ kräver en bro mellan teknisk expertis och verksamhetskunskap, där medarbetare inte bara ska förstå programmering och AI-teknik, utan även kunna tolka AI-agenters sökindex och träningsdata.
Eftersom tekniken utvecklas i rasande takt – det som är toppmodernt 2025 kan vara omodernt 2026 – efterfrågas en kontinuerlig kompetensutveckling. Företag söker medarbetare med stor förmåga att snabbt anpassa sig till nya verktyg och metoder.
Vår kurs Kommersiella AI-agenter svarar på detta genom att erbjuda en praktisk verktygslåda som sträcker sig från programmering och teknisk integration till policykunskap och etiska riktlinjer, vilket gör deltagarna till nyckelpersoner i den nya AI- och SEO-drivna affärsmiljön.
UTBILDNINGENS INNEHÅLL (80 YH-poäng, 14 veckor)
- Skapa AI-agenter inom företag och offentlig sektor, 20 YHp, 4 veckor
- Använda AI-agenter som kund och brukare, 20 YHp, 4 veckor
- Tillhandahålla AI-content, GEO Generative Engine Optimization, 40 YHp, 8 veckor
Utbildningen arrangeras av Skånes Yrkeshögskola som är en systerskola till Malmö Yrkeshögskola. Skånes Yrkeshögskola har mer än 20 års erfarenhet av utbildning kring affärsmannaskap, ny teknik, e-handel, mobil handel, digital turism och andra områden där affärer och ny teknik möts. Malmö Yrkeshögskola sköter antagning och praktiska frågor.
Utbildningen hålls på flexibel distans för att göra det möjligt studera samtidigt som du jobbar. Vanligtvis innebär detta en föreläsning på en timme kring lunch varje måndag och därefter självstudier du gör när det passar dig och uppgifter du ska ha gjort innan fredagen samma vecka.
Föreläsningarna sker för hela klassen via Zoom och vi rekommenderar du är med eftersom du även kommer kunna ställa frågor och ge kommentarer i realtid. Men alla föreläsningar spelas in så om du missar någon, kan du alltid se föreläsningen i efterhand.
Alla lärare du möter kommer direkt från arbetslivet och har med sig absolut senaste kunskap.
FÖRKUNSKAPSKRAV:
Gymnasieexamen. Saknar du ditt gymnasiebetyg, ring din kommun. Vi brukar också acceptera akademiska meriter eftersom dessa bör visa på att du har en gymnasieexamen. Saknar du alla former av formella meriter kontakta skolan info@my.se för vidare information. Du måste ha tillräckliga kunskaper i Svenska för att kunna tillgodogöra dig utbildningen och kunna arbeta med kunskaperna efteråt.
SÄRSKILDA FÖRKUNSKAPER:
Du behöver ha minst två års yrkeserfarenhet inom områden som marknadsföring, information, handel, digital service B2B eller B2C, digital transformation eller motsvarande områden.
Maila info@my.se eller ring 0200-210 999 för mer information.